Formativní hodnocení & zdroje
Ve čtvrtek 5. listopadu 2020 jsme pod Učíme online zrealizovali webinář na téma FORMATIVNÍ HODNOCENÍ. Dovolte mi shrnout ty nejzajímavější zdroje, které mi prošly rukama nebo se tak nějak nachomýtly kolem…
Bylo to na kurzu RWCT někdy v roce 2012, kdy jsem poprvé (nechť má alma mater odpustí, určitě to tam kolem prošlo, ale bohužel) zaregistrovala FORMATIVNÍ HODNOCENÍ. Pamatuju si, že jsme si ho vyjasňovali, že jsme mluvili o tom, jak se liší od toho sumativního… a pak mám temno. Nebyla jsem na to tehdy ještě připravená.
Pár let poté jsem seděla na hutném dvoudenním školení, dostala se mi do rukou „BIBLE FH“, prošla jsem letní školou s Pomáháme školám k úspěchu a už to jelo. Je za tím spousta skvělých učitelů a lektorů – Jiřina Majerová, Lea Mechúrová, Hanka Košťálová, Petr Albrecht, vůbec celá komunita PŠÚ. Je to přesně to téma, které ve vás zraje a zrát bude spoustu dalších let. S kolegyní a kamarádkou Jiřkou Hrbáčovou nám přišla do cesty zajímavá výzva semináře na formativní hodnocení, tak jsme se prokousaly knihou Dylana Wiliama a nastartovaly to přemýšlení tak nějak na větší obrátky. Kdybyste chtěli hledat a bádat, tohle všechno mi přišlo zajímavé. Webinář ke shlédnutí na konci článku.
Zavádění formativního hodnocení
Kniha Dylana Wiliama a Siobhán Leahyové Zavádění formativního hodnocení (taktéž zvaná BIBLE). K objednání dostupná na stránkách Edukační laboratoře, kde Vám ji, než si ji objednáte, budou zatím opatrovat Michal Orság a Květa Sulková. Když už budete objednávat, rovnou přikupte i knihu Co funguje ve třídě a Efektivní výukové nástroje pro učitele. Neprohloupíte.
Tipy na literaturu z českého prostředí doplním knihou Karla Starého a Veroniky Laufkové Formativní hodnocení ve výuce (ISBN 978-80-262-1001-6) nebo knihou Hanky Košťálové, Šárky Mikové a Jiřiny Stang (Majerové) s názvem Školní hodnocení žáků a studentů (ISBN 978-80-262-0220-2.)
Internet je taky plný webinářů a výukových videí. Mně se líbila „Zpětná vazba jako cesta do hlubin študákovy duše„, kterou s Veronikou Laufkovou připravil Milan Khas. Zhlédla jsem i teorií našlapaný webinář Zdeňka Dlaboly „Formativní hodnocení: Úvod a praktické ukázky“. Když zadáte do YouTube „formativní hodnocení“, vyjede Vám nakonec velká spousta inspirace.
V jarní karanténě jsem v rámci Učíme online vedla s Jiřkou Hrbáčovou workshop „Formativní hodnocení aneb dáme to na jedničku?„ Zaměřily jsme ho hodně prakticky. Tehdy to šlo, přihlášených bylo kolem sedmdesáti učitelů.
Další inspirativní zdroje:
-
Dvanáct otevřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce od Aničky Babánové a Začít spolu.
-
online „dodatek“ ke knize Zavádění formativního hodnocení od Dylana Wiliama
-
Film Classroom experiment – 1. díl
-
Film Classroom experiment – 2. díl
-
Jak na formativní hodnocení od Evy Valáškové Vincejové a NPI
-
Co je a co není formativní hodnocení od Barbary Pospíšilové na Jobím blogu Zdeňka Dlaboly
-
Zavádění formativního hodnocení ve škole od kolektivu autorů Raška, Laufková, Novotná, Starý, Koubek
-
web projektu Formativne.cz
A aby bylo kde sdílet, zveme do facebookové skupiny „Formativní hodnocení v praxi“.
Záznam webináře z 5. 11. 2020:
One Reply to “Formativní hodnocení & zdroje”
Sleduju ze záznamu a moc děkuju, skvělý. Hodně mi pomohl ten příklad s „trénováním“ vyjmenovaných slov. A připadá mi, že na tohle narážím v našich školách (asi nejen) hrozně často – jako by učitelům vadilo dávat hodně dětem dobré známky. Je v tom nějaké stigma „příliš hodného učitele“ nebo tak něco, když má průměr ve třídě moc nízký. Přitom to může znamenat právě to, že známkuje až ve chvíli, kdy tomu děti rozumí a mají procvičené. … Já si to pustím snad znovu :).