PROMYŠLENÝ PROSTOR
Letní seriál OKURKOVÁ SEZÓNA je tu po týdnu s druhým dílem svého učitelského zamyšlení. Tentokrát na téma prostoru. Původní příspěvek najdete na Instagramu i na Facebooku Pančelčino. Co jsme společně dali dohromady tentokrát?
Ve třídě trávíme my i děti spoustu času. Je proto důležité dobře promyslet, jak její prostor uspořádat tak, aby nám v ní bylo dobře. Mohlo by se zdát, že nejdůležitější je začít nábytkem, ale vyvedu nás z omylu. Existují studie, které dokládají, že nejvýznamnějším faktorem prostředí třídy je dostatek denního světla. Teprve za ním zůstává flexibilita třídy, tedy to, jak třída naplňuje individuální potřeby dětí, které se v ní učí.
SVĚTLO, TEPLO, VZDUCH A HLUK
Není světlo jako světlo. To přirozené blahodárně působí na naše fyzické i duševní pohodlí. Ve třídě by mělo být hlavním zdrojem osvětlení a když ho není dostatek, máme využít světlo umělé. Na co vzhledem ke světelným podmínkám myslet, když uvažujeme o prostoru třídy:
- potřebujeme-li výzdobu v oknech, minimalizujme větší typy dekorací
- nábytek rozestavme tak, aby nebránil vstupu světla do místnosti
- pokud to jde a přirozené světlo děti příliš neoslňuje, dejme mu přednost před tím umělým
- květiny v oknech mohou být někdy příjemnějším zastřením než žaluzie
- dobře umístěný kvalitní projektor může minimalizovat potřebu zastření oken
- snadný přístup k ovládání žaluzií se bude v průběhu roku mnohokrát hodit
Ke světlu je třeba přičíst teplotu, kvalitu vzduchu i zvukové akustické podmínky. To všechno jsou významné faktory, ovlivňující pohodu našeho bytí ve třídě a potenciál učebních úspěchů. Velmi stručně:
- parapety a místa kolem oken je třeba uvolnit tak, aby šla okna snadno otvírat
- v menších prostorech s více dětmi je vhodné větrání i v průběhu hodiny
- hodí se i měřič CO2 (my ho ve třídě měli a pomáhal)
- nadměrný hluk může zmírnit koberec nebo gumové či plstěné nástavce židliček
Podrobněji se tématu věnuje studie Clever Classrooms (Holistic Evidence and Design) z roku 2015, jejímž autorem je prof. Peter Barrett a kol.
Kvalitně řešený design třídy zvyšuje pokrok dětí v učení až o 16 %. Nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje kvalitu prostředí třídy, se ukázal být dostatek denního světla (21 %). Spolu s teplotou a vzduchem působí na vnímání prostředí třídy téměř 50 %.
studie Clever Classrooms, 2015
JAK TO VIDÍ DĚTI
Jak žáci mladšího školního věku vnímají prostředí své třídy a jaké požadavky na svou třídu mají, zjišťovala ve školním roce 2006/2007 paní doktorka Marie Linková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (odkaz ↑ ). V jednom z úkolů si děti měly představit prázdnou místnost, ze které mají jako architekti vytvořit třídu, kde by se jim líbilo. Jak by taková třída vypadala? Tady je 13 položek, které měly v odpovědích nejvyšší četnost:
Nevím, jak by graf vypadal aktuálně, možná už více než po interaktivní tabuli prahneme po dotykových zařízeních pro každého žáka a silné wi-fi. Za mě je ale dobré nezapomínat na květiny a výzdobu dětí samotných, tedy místo pro jejich výtvory. Tomu se ostatně věnuje celý další díl Okurkové sezóny.
K nejčastějším nárokům na tvorbu ideálního třídního prostředí patřily v roce 2007 moderní, barevné (často jednomístné) lavice, výkonné počítače a moderní tabule (nejlépe interaktivní).
Marie Linková, PdF UK
USPOŘÁDÁNÍ LAVIC A CENTRA
Asi 70 % tříd na 1. stupni se drží klasického uspořádání lavic v řadách. Pouští-li se učitelé do jiných variant, jsou to obvykle různé varianty „podkovy“, tedy uspořádání do tvaru písmene U, oblibu si získala také tzv. „hnízda“, kde děti mohou sedět a pracovat ve skupinách. (Hloupá, ale přesto vsuvka: to, že děti posadíme ke společnému stolu, neznamená, že budou spolupracovat. Ale to Vy víte.)
Podle týmu profesora Barretta (obrázek via Clever Classrooms, 2015) je ve třídě velmi důležitá také jistá míra flexibility, která má dětem nabízet rozmanité způsoby učení. Třídu je možné rozdělit pomocí nábytku na různé zóny.
Rozdělení třídy na učební zóny vychází z objevů vývojové psychologie první poloviny 20. století, které potvrzují i nejnovější poznatky o fungování lidského mozku. Uspořádání třídy do více pracovních koutků se objevuje v různých podobách v několika pedagogických směrech. Najdeme ho v jenském plánu, v daltonské, freneitovské nebo v montessori pedagogice. S rozdělením třídy na centra pracuje také vzdělávací koncept Začít spolu a projekt Třída budoucnosti.
Autorský tým projektu APIV B, NPI ČR
Různé modely rozvržení třídy včetně detailního popisu jednotlivých typů zpracoval tým projektu APIV B při Národním pedagogickém institutu ČR v článku Moderní výuka a design školní třídy. Díky projektu vznikla webová aplikace Zapojmevsechny.cz, kde najdete článek, z nějž jsem si dovolila citovat.
SPOLEČNÁ INSPIRACE ZE SÍTÍ
Kromě klasického vybavení tabulí, lavicemi a židlemi volají nejen děti po dalších prvcích. Určitě přijde vhod koberec pro společné setkávání. Už i v českých školách se šíří relax zóny, čtenářské či pisatelské koutky, třídní knihovničky, zóny s přístupem k internetu. Co jsme shrnuli na sítích?
UČITEL A ASISTENT
- v některých třídách učíme bez katedry (a jde to)
- mysleme i na místo pro paní asistentku, domluvme se společně předem
ORGANIZACE POMŮCEK
- zařiďme místo, kde si děti mohou půjčovat pomůcky
- košík s lepidly, nůžkami, pastelky, ořezávátka, gumy, pravítka…
- děti si ve třídě potřebují uložit své vlastní věci (pomůcky na VV, TV, rozečtené knihy atd.)
- sloužit mohou např. vlastní boxíky nebo kufříky a škříně
- místo by mělo být dobře přístupné, v odpovídající výšce
- vytvořte místo pro ztráty a nálezy, může jít o skříňku nebo krabici
RELAX ZÓNA
- můžeme dětem pomoci vymyslet a postavit vlastní skrýš, kam se mohou schovat, když jim není dobře
- pomohou šátky, větší kusy látky, krabice i dřevěné desky, může to být ale i tee-pee
- v relax zóně koberec nebo tatami podložky (míváme ve třídě modročervené a jsou fajn, viz spodní obrázek), polštáře, sedací vaky či podsedáky
- hodit se může menší overball nebo různé balanční pomůcky
- např. hmatový chodník nebo třeba balanční kameny, které se dají využít kreativně i pro jiné účely (viz obrázek „mističek“ dole)
- třídní odpočinkový obýváček s námi sdílela Marcelka Přibylová ze Zlína, vybaven byl stavebnicemi pro nadané žáky, knihami a dalšími pomůckami
CENTRA UČENÍ
- může se hodit předem dané místo, kam děti odevzdávají své práce a kde si mohou vyzvednout práci navíc
- rozhodně doporučuji třídní knihovnu, místo pro uložení nejen encyklopedií, ale i příběhových knih nebo poezie
- relax zóna se může proměnit i v prostor pro čtení, ve třídě ale může být čtecí koutek i jinde
- v jazykovém koutku mají děti k dispozici slovníky, pravidla, přístup na internet nebo různé druhy tréninkových a přehledových karet
- zvážit můžeme centrum psaní, které vychází z konceptu dílen psaní (točili jsme o nich Pančelčino povídání)
- část zaměřená na prvouku může obsahovat badatelské pomůcky, hry a hračky do výuky i na přestávky
- matematický koutek může obsahovat stavebnice, pravítka, speciální listy (geometrický papír, různé velikosti čtverečků atd.)
DRUHÝ STUPEŇ
- líbí se mi, že snahu o promyšlený prostor nevzdáváte ani na 2. stupni
- dobré je zajistit si podporu vedení a získat prostředky na vybavení tříd i pro starší žáky
- pokud je to možné, můžete pro výuku využít i jiné prostory, například školní klub, knihovnu nebo zahradu
INSPIRACE
- hledáme ji obvykle na YouTube, Instagramu a Pinterestu, hodně v zahraničí, ale už i u nás
- velké díky za interakci Vám, kteří jste reagovali na Facebooku i Instagramu a pomohli jste svým zájmem a nápady rozpracovat druhý díl Okurkové sezony na téma PROMYSLI PROSTOR
- na Instagram zdravíme jmenovitě: