Můj rok se čtenářskou výzvou
Objevila jsem ji teprve na sklonku minulého roku. A řekla si, že je to skvělá příležitost přimět sebe sama ke čtení. Tedy ne že bych nečetla. Myslím ke čtení knih, které bych možná jinak neotevřela…
Přišla ke mně díky mé sestře. „Cože? Ty neznáš čtenářskou výzvu?“ ptala se mě vyděšeně. Začala jsem pátrat. Web, který je čtenářské výzvě věnovaný, se tváří střídmě a to nakonec není od věci. Co hledáte tam najdete.
„Přečtěte v průběhu celého roku dvacet knih podle předem daných témat ( jednu knihu lze vždy použít pouze pro splnění jednoho tématu).“
A tak jsem si řekla, že proč ne. Otevřela jsem soupis témat na rok 2019. Sama pro sebe (snad proto, že bych to v těch dospěláckých neučetla? 😀 ) jsem si vymyslela výzvu k výzvě. Zvládnu to. Splním čtenářskou výzvu s pomocí dětské literatury. Připadala jsem si v tu chvíli výjimečně, protože mě ten nápad uchvátil. Očima jsem procházela seznam témat. Pohoda, jasný, oukej… Pak jsem se zarazila. KNIHA, KTERÁ OBDRŽELA MAN-BOOKEROVU CENU. Co to jako je? Začala jsem pátrat. A o to vlastně šlo…
Dnes, 29. prosince 2019, jsem svou výzvu dokončila. Trvalo to celý rok zejména proto, že jsem jednu knihu četla asi 6 měsíců a pak na celou výzvu na významný čas taky pozapomněla. Ale – MÁM TO. A mám radost. Jistě, některé tituly a jejich zařazení ke kategoriím by se daly zpochybnit. Jenže o to tu přece nejde. Důležité je čtení samotné. A to se dělo, k mé velké spokojenosti. Čtenářská výzva je skvělou příležitostí pro rozšíření našich „čtenářských teritorí“. Často čteme své oblíbené žánry a autory, tady je ale třeba objevovat. Vystoupit z komfortu. Myslet takticky.
Výzva je spjata s webem Databazeknih.cz. Tam jsem si založila účet a vedu si tam svůj online čtenářský deník. Mnohdy se mi hodil, když jsem potřebovala rychle název knihy, třeba abych ji doporučila dál, ale nemohla jsem si na něj vzpomenout.
Na webu můžete vyhledávat v obrovské databázi knižních titulů. K dispozici jsou základní informace o knize, ale i hodnocení a komentáře čtenářů. Knihu, kterou jsem přečetla, jsem na databázi vyhledala a ohodnotila. Stačí se rozhodnout, kolik hvězdiček knize připisujete, případně můžete dopsat i komentář. V nabídce PŘIDAT DO MÝCH KNIH se pak dá zaškrtnout varianta ČTENÁŘSKÁ VÝZVA. Na stránce, kam budete přesměrováni, jednoduše vyberete kategorii a úplně dole potvrdíte pro uložení. Přečtená kniha může splňovat hned několik nabízených kategorií, přiřadit ji máte pouze k jedinému. Dá se to během roku jednoduše měnit. K jedné kategorii je možné přiřadit i více přečtených knih.
Přehledně můžete sledovat, kolik knih Vám k dokončení výzvy chybí, můžete se inspirovat tituly z daných témat, které čtou ostatní. A nakonec si takovou malou čtenářskou výzvu můžete uspořádat i vě třídě nebo ve škole. Třeba i s kolegy ve sborovně? 🙂 Stanovit si vlastní témata, šitá namíru Vašim potřebám. Nebo ji zkombinovat se čtenářským bingem, jako jsme to udělali my.
Celý článek píšu vlastně jen z hrdosti, že jsem se dobrala cíle. Nebudu zapírat, že některé knihy mi zabraly jen pár minut a některé jsem (viz přiznání výše) četla několik měsíců. Některé se mi MOC líbily, některé zanechaly spoustu otázek, dost z nich bych už podruhé nečetla a některé si už skoro vůbec nepamatuju. Četla jsem mezi regály knihkupectví, ve vlaku, před spaním, u paní kadeřnicové i cestou v MHD. V papíru a taky na Bookportu.
Neřekla jsem to důležité – „správné“ přiřazení ke kategoriím nikdo nehlídá. Žádný soudce na druhé straně. Podvádět se může. Ten, kdo je nakonec podveden, je ale čtenář sám. A to mě na tom baví asi nejvíc.
P. S. Mrkněte i na čtenářskou výzvu 2020, přináší další zajímavé okruhy…
Čtenářská výzva 2019
1. Kniha, jejíž název je v rozkazovacím způsobu
2. Kniha, která má lichý počet stran (BAVILA!)
3. Kniha, ve které hraje důležitou roli hudební nástroj
4. Cestopis (1. díl – LINDBERGH – JE O DOST LEPŠÍ)
Armstrong – Dobrodružná cesta myšáka na Měsíc
5. Kniha od ženské autorky s mužskou hlavní postavou
O lvíčkovi, který pořád říkal ne
3 Replies to “Můj rok se čtenářskou výzvou”
To jsem netušil…zkusím to vzít jako výzvu… 😉
S kolegyněmi jsme se „hecly“ a že jdeme do výzvy. Hned od ledna jsme pro naše žáky připravily taky výzvu – jen s deseti knihami, témata poupravená, splnit do konce školního roku … Některé děti to fakt chytlo, nultý ročník byl úspěšný. A i pro děti novinka – zapisují si knihy do čtenářské karty, ale nikdo je nekontroluje, nikdo jim nic „nefajfkuje“, nelepí nálepky, nekreslí obrázky, nedává bonbony. Čtou pro sebe! Od září jedeme nanovo – bude platit školní rok.
Ali to zní parádně. Díky za inspiraci. :-)))