Mapování pokroků
3. díl Pančelčina povídání se jmenuje Mapování pokroků. Pozvání do něj přijala Štěpánka Baierlová, která na příkladu matematiky na 2. stupni popisuje, jak v ZŠ Labyrinth v Brně pracujeme s průběžným hodnocením a jak dětem pomáháme, aby zlepšovaly své výkony. Co je tříbarevný nebo vybavovací test, co znamenají hodnoticí zkratky J – Č – T – Ú a co je tajemný SUPík? Dozvíte se ve videu.
Provedeme Vás měsíčním pracovním cyklem, jeho fázemi, podrobně popíšeme, jak to probíhá v praxi. Ve videu najdete řadu prostřihů se souhrny toho, o čem se Štěpánkou mluvíme, včetně konkrétních ukázek cílů, testů i anonymních žákovských prací.
Mohly jsme z toho udělat placený seminář, věřím, že obsah našeho povídání je dostatečně zajímavý na to, aby i tak našel své publikum. Pančelčino povídání ale vzniklo jako snaha podpořit projekt Šance pro Štefánka. Štefan je můj synovec, kterému byla diagnostikovaná spinální svalová atrofie a multipotravinová alergie. Z transparentního účtu, který jsme zřídili, platíme pravidelnou rehabilitační péči, speciální pomůcky i hypoalergenní mléko, což je jediný zdroj energie, který Štefánek zatím přijímá. Celé rodině moc pomůže, pokud nám (třeba jako poděkování za zhlédnutí našeho videa) na tuto speciální péči přispějete. Víc info najdete na www.sanceprostefanka.cz. Moc děkujeme. 🙂
123-3777120267/0100
Celé povídání, které jsme se Štěpánkou natočily o jarních prázdninách v únoru 2024, popisuje měsíční cyklus, který nás v Labyrinthu provází. Je to proces, který se neustále vyvíjí, a to díky skvělým lidem, kteří mu věnují svůj čas a energii. Měsíční cyklus stojí na těchto základech:
- PLÁNOVÁNÍ NOVÝCH CÍLŮ: Na konci měsíce se matematický tým školy schází, aby společně naplánoval cíle na nový měsíc pro každý ročník.
- DĚTI DOSTÁVÁJÍ CÍLE NA NOVÝ MĚSÍC: S cíli na začátku nového měsíce Štěpánka seznamuje děti a vyjasňují si, jak cílům rozumět. Děti si na škále vizualizují, kde na začátku měsíce v každém jednom cíli jsou, jak si myslí, že naplňují cíle právě teď.
- BEZPEČNÝ ČAS NA TRÉNINK: Následuje období, kterému říkáme tréninkové pole. Je to čas, ve kterém se děti učí v „bezpečném“ prostředí – vyučující neznámkuje, ale zajišťuje dětem průběžnou zpětnou vazbu. Snaží se o to, aby byla formativní. Aby děti dostávaly informace o tom, jak se jim v cestě za naplnění daného cíle daří a co mají dělat dál, aby se jejich výkony mohly zlepšit. Průběžně si na škále vizualizují, jak se v naplňování cílů posouvají.
- PRETEST: Před koncem měsíce Štěpánka zadá v hodině dětem pretest – cvičnou písemnou práci, pro kterou využívá metodu tříbarevného testu. Sebehodnocení dětem pomáhá naplánovat si další kroky.
- ZÁVĚREČNÉ OVĚŘENÍ: Na konci měsíce přichází závěrečné ověření, často ve formě písemné práce.
- FINÁLNÍ HODNOCENÍ: Štěpánka práce dětem vyhodnotí a napíše dětem závěrečné měsíční hodnocení. Využívá k tomu hodnocení, které vychází z nového „Vysvědčení JINAK“ od autorského týmu PdF MUNI.
- Pokud se někomu některý cíl ještě nedaří, může si ho individuálně převést do dalšího měsíce.
A jestli chcete vědět víc, pusťte si video. Má sice 2 hodiny, ale kratší jsme vhledem ke komplexnosti obsahu být asi ani nemohly. Dejte si nás jen tak z radosti, k vaření, k žehlení nebo třeba na cestě vlakem.A vezměte si to, co je pro Vás zajímavé, funkční a přijatelné právě v tom kontextu, ve kterém Vy sami pracujete. Protože každý z nás je jinde, má jiné podmínky práce, jiné zázemí, jiné potřeby, jiné silné stránky a taky jinou „nálož“. Ostatně, stejně jako děti v našich třídách…
One Reply to “Mapování pokroků”
Děkuji za úžasně inspirativní povídání! Přeji vám i Štefánkově rodině hodně pozitivní energie a síly!