Čtenářský deník jinak

Čtenářský deník jinak

Do rukou se mi dostala papírová zelená a fialová krabička vlastní výroby. Měla jsem z ní radost. Tak jsem její fotku vystavila na obdiv sociálně sesíťovaným přátelům s dotazem „CO TO JE?“ Poznáte čtenářský deník v kostce?

Ani třídní kronika, ani Můj milý deníčku. Dokonce ani zásnubní prstýnek. 🙂 To všechno Vás napadalo. Musím Vás zklamat. Tohle je scrapbook. Scrapbook, do kterého se vešla celá jedna přečtená kniha. Není to paráda?

Rozhodla jsem se dát dětem ve zpracování přečtené knihy volnost, kterou zarámujeme do kritérií. Protože jsme na čtenářském deníku pracovali dlouho, dovolila jsem si jít do mnohem větší hloubky, než na začátku. 

Kritéria. Formát libovolný. Čtenářské strategie nejsou žádnou neznámou, tak jsme se do toho pustili…

oblast očekávaná úroveň
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
O KNIZE
záznam obsahuje název knihy, autora, akladatelství a rok vydání, druh knihy
O ČEM PŘÍBĚH
HLAVNĚ JE

(strategie shrnování)
děj příběhu je shrnut ve 2 – 5 větách a vystihuje hlavní dějovou linii (kdo, kde, kdy, zápletka, řešení)
VÝBĚR KNIHY
(výběr textu)
krátké zdůvodnění toho, podle čeho nebo proč sis vybral/a právě tuto knihu
OTÁZKY PRO AUTORA
(strategie kladení otázek)
záznam obsahuje alespoň 3 otevřené otázky, které bys chtěl/a položit autorovi knihy
CO MI PŘÍBĚH PŘIPOMNĚL
(strategie hledání souvislostí)
záznam obsahuje shrnutí toho, co se mi při čtení příběhu vybavilo (můj život, mé zkušenosti, jiná díla,…), na co jsem si vzpomněl/a a vysvětlení PROČ
VÝPRAVA ZA TEXT *
(strategie syntéza)
záznam obsahuje alespoň 10 vět nebo alespoň 20 slovních spojení, vztahuje se ke knize, má čitelně a graficky vydařené provedení
GRAFIKA
(strategie vytváření představ)
záznam obsahuje alespoň 2 dostatečně velké barevné obrázky nebo koláže, fotografie, grafické doplňky… které odpovídají ději knihy
HODNOCENÍ      
(strategie hodnocení)
záznam obsahuje krátké zhodnocení toho, CO se mi na knize líbilo, co ne a PROČ
PROVEDENÍ                                                                                                                                                 záznam obsahuje jméno a příjmení čtenáře, datum přečtení knihy, je dobře graficky zpracovaný, je na něm patrná práce, je odevzdán včas a neobsahuje větší množství gramatických chyb
* píšu věty: napiš dopis některé z postav nebo autorovi knihy, vytvoř záznam, který by si jedna z postav napsala do svého deníku, nebo si vymysli vlastní výpravu za text..
* píšu slovní spojení: vytvoř jedné z postav průkaz totožnosti nebo vizitku, vytvoř kartu abecedy, vytvoř myšlenkovou mapu o knize, nebo si vymysli vlastní výpravu za text…

Jistě to není bezchybné ani geniální. Stačilo nám to ale, aby všichni věděli, CO se od nich očekává. A aby nechali rozproudit svou kreativitu nebo se drželi osvědčených struktur…

A tak se nám sešly klasické zápisy, prezentce, lapbooky, scrapbook i myšlenkové mapy.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *